Warning: Creating default object from empty value in /home/rilo2496/public_html/wp-content/plugins/cleaner-gallery/cleaner-gallery.php on line 84
Mixul de marketing in lumea handmade – Pretul I | ILoveHandmade.ro ®

aboneaza-te la RSS Feed

calatorie Romania

Saturday, October 21, 2017

Mixul de marketing in lumea handmade – Pretul I

Adaugat de ILoveHandmade.ro ® in 11/12/2009

Asa cum v-am promis, Anca Boeriu (http://bo3mia.blogspot.com/), specialistul nostru in marketing pasionat de handmade, si-a incarcat din nou tolba cu sfaturi practice si am ajuns la cel de-al doilea articol din seria “Mixul de Marketing in lumea handmade”.

De cate ori nu am auzit exclamatii de genul: “Vaaai, ce colier mic si este asa de scump…” si altele asemanatoare?! Cum ii poti explica unei persoane ca fiecare margica din colier este lucrata, colorata, pictata cu grija si nu se compara cu orice margica din piata? De data aceasta, Anca Boeriu ne invata cum sa ne stabilim preturile astfel incat sa ne putem scoate investitia si efortul fara sa ne speriem clientii.

Iata ce ne sfatuieste Anca: “Stabilirea preturilor pentru bijuteriile create de tine poate fi destul de greu si uneori monoton. Totusi este important sa ai un sistem bine pus la punct pentru calcularea preturilor, mai ales daca vrei sa obtii profit si sa poti trai din aceasta frumoasa meserie. Am sa incerc sa prezint cateva puncte interesante pe care le-am gasit la artizani mai experiementati, dar pe care le-am invatat si din experienta proprie.

Am observat ca foarte multi artizani isi subaprecieaza munca si isi vand produsele prea ieftin. Poate pentru ca pentru multi este un hobby, dar aceasta activitate inceteaza sa fie un hobby in momentul in care incepi sa vinzi. Preturile prea mici fac ca produsele sa aiba o imagine de ‘produse ieftine’ si ii afecteaza pe artizanii care au preturi atent calculate si care incearca sa traiasca din aceasta munca.

Sunt doua etape in stabilirea preturilor: calcularea pretului cu ridicata (en-gros) si calcularea pretului cu amanuntul (en-detail). Pretul cu ridicata este pretul la care iti poti oferi bijuteriile la magazinele de specialitate, de exemplu, iar pretul cu amanuntul este pretul la care iti vinzi tu produsele. Astfel nu va exista o diferenta foarte mare intre preturile aceluiasi produs.

Probabil cea mai simpla si des utilizata procedura de a obtine aceste preturi este de a dubla costurile materialelor pentru a obtine pretului cu ridicata si de a le tripla pentru a obtine pretul cu amanuntul.

Urmatoarea metoda este ceva mai complicata – dupa aceasta mi-am facut si eu un sistem personalizat de calcul al preturilor in Excel. Aceasta propune urmatoarea formula:

Pretul cu ridicata = costul materialelor + munca + costuri fixe + profit

(Maine vom detalia de inseamna fiecare element al formulei si vom da si un exemplu de calcul al pretului cu ridicata).

Va reamintesc ca articolul anterior a fost despre Politica de Produs.

Articol trimis de Anca Boeriu: http://bo3mia.blogspot.com/

Articole pe aceeasi tema...

Daca ti-a placut acest articol, aboneaza-te la newsletter aici!

Comentarii

  1. Veronica says:

    Foarte folositor articolul :) Multumim!

  2. Adi says:

    Foarte bine punctat! Consider ca era nevoie pt un astfel de articol..

    Si intr-adevar, cine nu poate aprecia valoarea unei creatii hand-made, sa mearga la meli-melo unde va plati acelasi pret sau chiar mai mult pt ceva de o calitate (probabil) inferioara, dar caruia clar ii lipseste personalitatea.. probabil faptul ca il cumpara dintre patru pereti, cu o firma luminoasa deasupra, justifica suma de bani.. insa daca il iau de pe o taraba in aer liber, se asteapta la celebrul trei la zece mii..

    Multumim Anca, abia astept continuarea!

  3. mary says:

    mi-a fost de mare ajutor acest articol
    multumesc

  4. mary says:

    si imi cer scz ca scriu aici dar nu pot lasa coment la ” dedicat expozantilor”
    daca vanzarea si.. orice altceva nu v-a multumit pe deplin acest acrticol a mers direct la suflet :)

  5. Teodora says:

    Bun articolul.Pe mine ce ma deranjeaza la cumparatorii acestia de nu apreciaza….se apuca sa “testeze” rezistenta produselor (de exemplu, bilele de lut le tot ciocneau se vada ce se intampla…..se ciobesc, sare culoarea..etc…) lucru deranjant. Nu cred ca ar face la fel daca ar fi intr-un magazin de firma, cu aur si pietre pretioase…nu le-ar da mana sa faca teste. Dar, cu vremea, speram ca se vor cerne cumparatorii, si sa fim vizitati doar de cei pentru care lucram cu placere.
    Astept partea a doua a articolului, devine interesant. :)
    O zi buna.

  6. Foarte util, iti multumim si noi! :)

  7. Ma bucur sa sunteti interesati de asa ceva – demostreaza seriozitatea cu care va tratati pasiunea si clientii. Pretul este oglinda muncii voastre dar si a calitatii produsului respectiv.

    Mai sunt inca doua parti despre pret, pe care le vom publica maine si Duminica. Vom avea si un exemplu ca sa ne fie mai simplu sa intelegem.

  8. am o atracti foarte mare ptr aceasta ramura. de cand eram copil faceam diferite lucrusoare ptr papusele mele acuma fac ptr mine, copii mei si ptr cei ce le plece ceea ce fac.m-as dori sa pot colabora si cu altii cear sa apar pe alte situri si altii la mine nu ma derangeaza. va multumesc.

  9. mary says:

    scz de off topic mi-ar placea ca si fetita mea sa margeleasca cu mine cand va mai creste pentru ca o atrag mult inca de pe acum.Multumim inca o data pentru articol si asteptam continuarea

  10. @ Mary: legat de fetita ta, saptamana urmatoare vom publica un articol despre niste cursuri de “margelit” si realizat “handmade”.

    Stai cu ochii pe site-ul nostru! :)

  11. Camelia says:

    Multumim frumos de sfaturi. Cu costul materialelor cred ca ne descurcam cu totii …. asteptam cu interes sa vedem cum facem calculul pentru munca si restul :)

  12. Anca Boeriu says:

    Ma bucur ca va place prima parte. Sper ca si urmatoarele sa fie folositoare. Ideea este ca fiecare are un anumit stil, cum ii place si cum ii este mai usor, dar putem sa invatam si unii de la altii, pentru a putea evolua si pentru a ne perfectiona metodele.

  13. Kity says:

    Punct ochit, punct lovit. Atat de clar si la obiect, fara detalii inutile sau teorii imposibil de aplicat in viata reala…excelent…Imi place foarte mult cum scrii..asa cum iti este si inima..sincer si deschis!Cel mai mult apreciez la acest articol utilitatea sa evidenta, aplicabilitatea.
    keep up the good work!

  14. mary says:

    Multumesc mult dar deocamdata ma ajuta doar la.. varsat maregle si amestecat , are abia 3 ani dar imi cere sa-i fac floricele din margele
    am sa trimit maine mail la voi cum le fac step by step

  15. mary says:

    oricum stau cu ochii pe voi in fiecare zi de cand v-am gasit :)

  16. Florin says:

    Am vazut o groaza de lucruri handmade. Foarte dragute:) Foarte originale, si intradevar, nu ar trebui sa-si subestimeze munca si imaginatia pusa in acel obiect !

  17. ADArt says:

    Foarte bine zis si mai ales bine punctata partea cu vandutul prea ieftin. E bine ca oamenii sa se obisnuiasca cu ideea ca hand made nu este egal cu chilipir, hand made nu trebuie sa fie mai ieftin decat produsele de serie, mai ales ca fiecare obiect este unic si deosebit :) .

  18. Eu sunt o fire mai critica, si as vrea sa subliniez un aspect pe care nu l-am vazut a fi bagat in seama in acest articol, si nici in comentarii.

    NU ORICE OBIECT HANDMADE ARE VALOARE.

    Este bine sa punem in practica o formula de calcul de genul exemplificat mai sus, dar asta nu ar reflecta adevarata valoare a unui obiect. Poti depune o munca titanica la realizarea unui adevarat kitch handmade, ori rezultatul muncii tale handmade, poate fi unul cu hibe si defecte. Nu tot ce este facut de mana iese un produs de calitate. El se poate rupe la prima purtare, chiar daca are un frumos si original design. Ori poti de asemenea lucra foarte mult fiind incepator, cand timpul pe care il aloci pentru realizarea unui obiect nu este cel real. Ca sa exemplific, poti lucra la un model nou ore in sir, faci, desfaci, schimbi, modifici, gandesti, creezi. Lucrezi la un singur obiect 3-4 ore, si socotesti, conform algoritmului de mai sus, un pret convenabil pentru 3-4 ore de munca + restul formulei. Dupa ce construiesti cateva modele asemanatoare, remarci ca timpul de lucru si efortul tau se diminueaza considerabil, la doar 40 minute, si alea cu pauza de plimbat pe net :)

    Ca sa concluzionez, eu consider ca un calcul mai potrivit al pretului pentru un produs handmade ar trebui sa tina cont de:
    1. Calitatea materialelor folosite
    2. Calitatea lucrului si a finisajului
    3. Valoarea artistica a produsului.

    O opera de arta, un tablou, nu se pretuieste in functie de costul lemnului sau al panzei pe care este pictat, nu ? Si nici nu cred ca am vazut vreunul valorificat in functie de timpul de executie. Obiectele handmade, de artizanat sunt la granita intre arta si mestesug. Ele trebuiesc privite din mai multe puncte de vedere, nu doar din punctul de vedere al costurilor de productie.

  19. Anca Boeriu says:

    Sunt de acord cu ceea ce a scris Deea mai sus. :)

    Ceea ce am vrut eu sa prezint in articolul scris sunt mai degraba cateva “linii de ghidare” pentru anumite lucruri ce trebuie luat in considerare…

    Timpul de lucru trebuie cumva aproximat, nu luat neapararat ca atare (o idee originala iti poate lua zile, luni sau ani pana ajungi sa o materializezi) ..iar ceea ce adaugi peste costurile efective de productie sunt calitatea muncii, a produsului, valoarea artistica, experienta, renumele..

    Dar, daca un produs lucrat frumos, rezistent in timp si la purtare are acelasi pret (sau mai mic) ca si cele care nu au aceleasi caracteristici..este oare corect?

  20. Anca, ceea ce am vrut eu sa subliniez este ca sunt cazuri in care produsul finit nu iese la calitatea asteptata. Poate nu iese destul de bine din punct de vedere artistic (iese un kitch), ori al rezistentei (se ciobeste repede), ori al finisajului (cazuri in care tehnica pe care ai folosit-o nu este foarte bine stapanita). In aceste cazuri, ceea ce se adauga peste costurile fixe de productie ar trebui sa fie zero, sau chiar cu minus. Sunt si lucruri care DEVALORIZEAZA un produs handmade.

    Pretul unui produs ar trebui sa reflecte valoarea lui, si nu costurile de productie.

    Desigur, este foarte util sa ne cunoastem cheltuielilor, costurile, dar pretul produselor unicate, originale, are o formula de calcul mai degraba subiectiva decat obiectiva, la fel ca si natura produselor produse cu pasiune, din suflet.

    Spuneai ca nu este corect ca un produs frumos lucrat, rezistent, etc, sa aiba un pret egal cu unul care nu are aceleasi caracteristici. Sunt perfect de acord. Aceasta egalitate nedreapta este data tocmai de formulele de calcul pe care le-ai descris mai sus.

  21. Anca Boeriu says:

    :)

    Formulele de calcul prezentate de mine nu sunt batute in cuie sau impuse si apoi fiecare isi stabileste preturile cum crede mai bine. Deasemenea ele sunt prezentate si din perspectiva marketingului si a handmade-ului ca o afacere. Pretul trebuie sa se alinieze la strategia adoptata de fiecare, la pozitionarea produsului, la dorintele clientilor tinta si asa mai derte.

    Intr-adevar, nu intotdeuna produsul final este de o calitate exceptionala, iar daca produsul in cauza are un pret mai mare decat merita, un client nu va da banutii respectivi, si daca ii va da, cu siguranta a doua oara va avea mai multa grija.

    Pretul produselor handmade poate fi un subiect foarte delicat (sunt foarte multe aspecte de luat in considerare) mai ales in perioada aceasta cand piata se dezvolta tot mai mult, dar cei care vor persista sunt si cei care creaza lucruri frumoase si de calitate si care pun suflet. Sau cel putin asa vreau sa cred.

  22. Ionela says:

    Pentru Deea: nu stiu daca ai inteles exact ce vrea acest articol sa realizeze.. Anca nu si-a uploadat sistemul de calcul facut de ea in Excel, spunandu-ne: folositi-l, e tot ce va trebuie.. Cred ca acest articol e destinat sa ii ajute pe cei care sunt la inceput (sau care nu s-au gandit niciodata la asta) sa isi stabileasca un pret DE PLECARE pt produsele lor.

    In comentariul ei, Anca a punctat bine un lucru: acea valoare adaugata peste costurile de productie trebuie calculata in functie de experienta, renumele si abilitatea creatorului.. iar la urma, din acestea rezulta si valoarea artistica de care vorbeai.. dar articolul nu s-a atins de acest aspect pt ca sincer nu cred ca exista o formula pt asa ceva..

    Desigur, subiectivitatea apare si ea, dar ea isi are locul in ceea ce adaugi peste costurile de productie! Costurile de productie sunt CALCULATE in acelasi mod (subliniez, vreau sa zic ca sunt calculate in acelasi mod, nu ca au aceeasi valoare!) si pt X care foloseste materiale de calitate si munceste mai putin timp si pt Y care foloseste materiale ieftine si munceste mult timp.. evident, rezultatele calculului vor fi diferite: o ora de munca X o va estima la 20 de lei, pt ca stie ca ii ies produse frumoase si de calitate, iar Y o va estima la 5 lei, pt ca stie ca este la inceput si mai are de invatat. Cu materialele nici nu incape discutie: daca folosesti sarma de calitate, cerceii dureaza, daca folosesti sarma proasta, se corodeaza.. oricat de maestru este X sau Y, sunt legile fizicii (sau chimiei?)

    Si acum am si o parte mai putin capitalista si mai putin rece: indiferent ca ti-a iesit cel mai urat om de zapada de pe lume, trebuie sa iti pui macar un leut peste pretul materialelor, nicidecum sa pui cu minus, cum ai sugerat.. daca tu vei pune pt un produs un pret sub costurile realizarii lui, cand el se va vinde vei stii ca s-a vandut DOAR pt ca era ieftin.. si asta inseamna sa iti bati joc de munca ta.. si este totusi munca! in plus de asta, nu suntem supermarketuri!

  23. Ionela, eu daca realizez un produs de care nu sunt deplin multumita, ori il ofer gratis (daca e cat de cat acceptabil), ori il arunc. :) Niciodata nu vand produse care nu se ridica la standardele pe care mi le impun, chiar daca si acele produse au fost muncite, si chiar daca si la realizarea lor am cheltuit bani pe materie prima. Daca vinzi un produs care va dezamagi cumparatorii, indiferent daca la iesirea din targ, peste doua saptamani sau peste o luna, tu esti cel care pierde, si cateodata si cei care fac produse asemanatoare … au de pierdut. Cineva mentiona aici de obiceiul prost al cumparatorilor de a testa produsele (le lovesc, le trantesc, etc). Acest obicei este pornit tocmai datorita faptului ca acei clienti, au cumparat altadata produse similare (probabil de la altii) cu care au avut probleme. Decat sa vinzi “cel mai urat om de zapada din lume” la o valoare cum ai sugerat egala cu costurile + un leut, nu faci altceva decat sa te bucuri un leut, si sa PIERZI unul + 10 potentiali clienti, care ti-ar fi adus un profit de 300 de leuti. Nicidecum nu imi bat joc de munca mea cand realizez ca un produs nu a iesit prea bine si il arunc, ci mai degraba o pretuiesc la maxim. Sunt propriul meu sef, dar si propriul meu angajat, si am mari pretentii de la mine. Imi apreciez munca la cele mai exigente standarde, si tocmai din aceasta cauza am de castigat, deoarece clientii mei nu sunt dezamagiti, fac cumparaturi repetate si isi aduc si prietenii sa cumpere de la mine.

    Daca se vand produse fara valoare luand in calcul cele trei calitati pe care le-am scris anterior, si totusi evaluate dupa formula data de Anca, socotind costurile si munca depusa, cel ce pierde, este chiar creatorul si artistul incepator, si cate putin toti cei care lucreaza produse similare cu ale sale.

    Nicidecum nu vreau sa spun ca sistemul de evaluare al pretului explicat de Anca nu este bun, ci doar ca nu este suficient. Dupa evaluarea costurilor, evaluarea corecta a calitatii produsului rezultat trebuie sa stabileasca pretul final.

    Ionela, referitor la remarca ta: “Pentru Deea: nu stiu daca ai inteles exact ce vrea acest articol sa realizeze.. Anca nu si-a uploadat sistemul de calcul facut de ea in Excel, spunandu-ne: folositi-l, e tot ce va trebuie.. Cred ca acest articol e destinat sa ii ajute pe cei care sunt la inceput (sau care nu s-au gandit niciodata la asta) sa isi stabileasca un pret DE PLECARE pt produsele lor.” ,

    banuiesc ca nu te-ai gandit niciodata la aspectul pe care l-am descris mai sus, nu ?

    O felicit si ii multumesc Ancai pentru buna-vointa de a posta un asemenea articol. Tocmai invitatia ei la comentarii m-a determinat si pe mine sa imi spun punctul de vedere, si nu in ultimul rand caldurosul sentiment de prietenie pe care il port acestui site. I LOVE HANDMADE cu adevarat !!!

  24. Margot says:

    Mary,lasa-ne si noua adresa siteului tau sa vedem si noi ce creezi.

  25. Carmelusa says:

    as mai adauga ca, experienta si indemanare destula avand, pot face un lucru ingenios in cateva minute, poate in maxim 1 h, in timp ce alta data, avand ceva mai putina “inspiratie” sa zicem, pot lucra mult mai mult, probabil cu zilele, pt un lucru mai putin interesant… si de o calitate inferioara.
    asta se aplica si de la o persoana la alta, de la o persoana cu “har” si la o alta de pe baricada “cealalta”, de pe baricada “hand-made-kitsch” despre care vorbeam intr-un comentariu ulterior; astfel sunt de acord ca pretul timpului de lucru trebuie stabilit in functie de talent, originalitate, experienta, in fine, de portofoliu…

  26. Carmelusa says:

    si mai vad ca se discuta foarte mult despre calitate; eu spun ca ea este cea care sa ne permita sa comercializam sau nu. ea sa fie indicatorul. adica sa apelam la bunul simt inainte de toate.
    ba as avea o completare; calitatea si originalitatea sunt la pachet! originalitatea- pentru ca hand-made presupune, in primul rand, “unicatul”.
    iar daca vad ca nu sunt in stare sa ofer calitate si originalitate, nu ma apuc sa comercializez (la niciun pret, nici macar unul foarte mic); stau acasa si fac pt cei dragi, pt sora, bunica… sunt destui care o sa aprecieze si care o sa treaca peste micile “defecte tehnice”

  27. Carmelusa says:

    deci, deea, sunt perfect de acord cu tine; ceva de genul, insa in linii mult mai generale, incercam sa spun si eu intr-un comentariu la articolul “a treia zi de targ ilovehandmade”.

  28. Camelia says:

    Salutare,

    Tocmai ce am citit si eu si toate comentariile de la “a treia zi de targ ilovehandmade”, unde se ajunsese in discutie tot la calitate, pret, creativitate etc si unde, trebuie sa recunosc, mi-a atras atentia catalogarea foarte directa a CARMELUSEI, precum si comentariile legate de artizanii scoliti si cei amatori…
    Mi s-a parut cam nedrept comentariul venind in contextul exprimarii unor impresii de la un targ de handmade, unde fiecare a venit cu ce s-a priceput el sa faca si unde nimeni nu cred ca a avut pretentia de mare artist sau creator …
    Cat despre ceea ce reprezinta calitatea-creativitatea-originalitatea si cat constituie ele din pretul final va fi intotdeauna greu de stabilit intr-un mod care sa fie considerat corect de toata lumea. Hai sa fim seriosi, gasiti voi, Carmelusa si Deea, pe cineva care sa isi aprecieze 100% obiectiv munca si “creatia” ! Intotdeauna va exista si un procent mai mare sau mai mic de subiectivitate …
    poate ne arati si tu Carmelusa creatiile tale, ca sa intelegem mai bine ce ai vrut sa spui. multumim (eu si cu ceilalti curiosi care te-au mai rugat sa ne exemplifici)

    Toate cele bune tuturor

  29. mary says:

    Camelia hai sa incercam sa nu creem si aici polemici
    f util articolul, chiar am inceput sa fac pretul dupa sfaturile voastre
    u love u! :P

  30. pusa says:

    Va rog o informatie,unde se fac cursuri de ….margelit,am nevoie de o diploma pt a infiinta un PFA.Multumesc,astept un raspuns

home | top