Warning: Creating default object from empty value in /home/rilo2496/public_html/wp-content/plugins/cleaner-gallery/cleaner-gallery.php on line 84
Pretul in handmade (I) | ILoveHandmade.ro ®

aboneaza-te la RSS Feed

calatorie Romania

Wednesday, December 13, 2017

Pretul in handmade (I)

Adaugat de ILoveHandmade.ro ® in 06/06/2010

Despre cum ar trebui sa ne “pretuim” produsele, am mai vorbit pe ILoveHandmade. Ce se poate considera cost, ce rol au clientii in stabilirea preturilor, cum punem pret pe originalitatea ideii sunt dileme pe care fiecare creator le are.

Insa astazi nu vom discuta nici despre teorii ale pretului si nici despre reguli general valabile. Andreea Badragan (a.k.a. Glory Box) ne va povesti despre ceea ce este un pret corect al produselor handmade in viziunea sa si despre “falsele” motive pentru care creatorii isi pun preturi prea mici pentru produsele lor.

“Este un subiect la care ma gandesc de foarte mult timp. In ultimul an am adunat in jur de 300-400 de bloguri romanesti de handmade pe care le urmaresc constant si am participat la aproximativ 30 de targuri.

Prin urmare mi-am cam facut o idee despre zona de handmade de la noi. Nu sunt nici absolvent de arte, nici de marketing, asa ca ceea ce va voi povesti este pur si simplu rezultatul observatiei si experientei. Nu am pretentia ca ceea ce spun este absolut corect si nici ca este singura cale pentru a reusi, dar este o cale.

Ceea ce ma socheaza de cele mai multe ori este pretul produselor care este de cele mai multe ori foarte mic si extrem de rar pe potriva creatiilor. La targuri chiar mi-am luat inima in dinti si acolo unde mi-am permis am intrebat: de ce iti vinzi produsele atat de ieftin?

Raspunsurile variaza, dar nu prea mult si in principiu se rezuma la o combinatie a ideilor:

  1. Materialele costa putin
  2. Oricum nu se vand
  3. Sunt creatii de nisa

1. Materialele costa putin. Nu stiu de unde s-a nascut ideea ca produsul final trebuie sa coste doar o idee mai mult decat materialul necesar. Hai sa va spun ce cred eu ca intra in pret:

  • Creatie – din punctul meu de vedere as putea sa ma opresc si aici – ganditi-va ca fiecare lucru pe care il creati este o idee a voastra si ca sunt multe, prea multe domenii in care ideea este platita cu sume exorbitante.
  • Timp – nu, nu ma refer deloc doar la timpul investit direct in realizarea unui produs. Tot ce voi enumera inseamna timp pe care tu l-ai fi putut petrece fie lucrand, fie facand orice altceva. Prin urmare timp inseamna:

- Timp petrecut realizand produsele;

- Timpul investit in achizitionarea materialelor – fie ca petreci ore pentru a alege de pe un site materialele potrivite, fie ca mergi intr-un depozit indepartat si obscur;

- Timpul petrecut efectiv la targuri – care sunt, mai ales, in weekend. Daca ai si un job, iar handmade-ul este un hobby, oricat de mult ti-ar place sa participi la targuri, in timp vor deveni obositoare si nu-ti vei simti efortul rasplatit;

- Timpul petrecut mergand la intalniri cu clientii (si in Bucuresti stim ca asta poate insemna ore bune) pentru a da produsele;

- Timp petrecut amabaland un produs astfel inca sa te asiguri ca Posta Romana nu il face praf pe drum  si statul la cozile uneori interminabile de la coletarie;

- Timp petrecut intretinand un blog, facand fotografii de produs, prelucrand imagini, socializand online;

Retine ca ai doar doua maini si un numar limitat de ore de lucru la dispozitie – nu vei putea depasi o anumita productivitate, asa ca pretul trebuie sa reflecte si asta atat in sensul cel mai direct de handmade, cat si in sensul ca daca vrei sa ajungi ca la un moment dat sa te intretii din asta … pretul trebuie sa fie la un nivel la care sa iti permita sa o faci.

  • Bani – ei, exact: ca sa castigi ceva trebuie sa investesti ceva si, ca si in cazul timpului, asta nu inseamna deloc doar banii investiti in materiale. Prin urmare:

- Bani investiti in materiale;

- Bani investiti in imagine – din cate am observat multe persoane ignora aproape total acest aspect, dar din experienta va spun ca totul conteaza, mai ales detaliile – o carte de vizita cu un design frumos si printata pe hartie speciala, ambalaje (personalizate sau avand posibilitatea de a oferi un ambalaj de cadou cand e cazul), un stand atent aranjat – da, totul costa;

- Taxe de targ – uneori taxele sunt infime, dar in multe cazuri ajung la sume semnificative. Si, fie ca un targ reprezinta o modalitate de a interactiona direct cu posibilii clienti si cu alti artizani, fie ca reprezinta o modalitate de a-ti vinde produsele, va trebui sa investesti si in asta.”

Miercuri vom continua discutia cu celelalte doua motive!

Multumim Andreei Badragan (http://www.glorybox.ro/)

Articole pe aceeasi tema...

Daca ti-a placut acest articol, aboneaza-te la newsletter aici!

Comentarii

  1. Meda says:

    Foarte mare dreptate ai si multumim ca ai adus acest subiect in discutie.

    Tocmai aseara am primit un mail foarte suparator in care mi se cerea o reducere pe motiv ca la Mall se pot cumpara invitatii cu 5 sau chiar 2 lei, ca e criza, ca ar trebui sa fiu constienta ca pretul pe care il cer eu e mult peste ce sunt dispusi oamneii sa dea pe acel produs. Asa e, am constat si la singurul targ la care am participat. Tuturor le plac lucrurile uicat, frumoase, dar nu sunt dispusi sa plateasca pentru ele.

    Ei bine, nu au decat sa-si cumpere lucruri de la Mall. Sunt atatea alte modalitati de a-mi petrece timpul decat lucrand in pierdere! iar daca au fitze si vor sa se afiseze cu creatii unicat, atunci sa le plateasca.

  2. Lory says:

    F bun articolul. Felicitari Andreea, ai punctat f bine, mai ales in ceea ce priveste timpul, sunt de acord 100%

  3. Foarte bine ales subiectul acestui articol, si perfect pentru o zi de inceput de vara, in care ne vom stradui sa ne vindem creatiile pe la targuri. Vara e bine, dar ganditi-va la targurile de iarna, cand tremuri de frig langa ele, sau la primavara/toamna ploioasa, cand, la fel, abia ti-ai aranjat standul si te goneste ploaia, daca este un targ in aer liber. Asta referitor la felul in care trebuie sa se reflecte in pret toate eforturile si sacrificiile – de viata personala, de bani investiti in materiale(si gresita imaginea ca materialele ar fi ieftine – o piesa deosebita se face si cu materiale deosebite, iar astea sunt scumpe).
    Abia astept urmatorul articol pe acest subiect.

  4. laura says:

    In sfarsit un articol care sper sa aiba efect asupra celor avizati. Si eu sunt foarte contrariata de preturile pe care le pun unii artizani pt creatiile lor. Eu una mereu am zis ca totul se plateste in tara asta, iar pretul cu cat este mai mic cu atat denota ca ceea ce vinzi este de slaba calitate, daca ai curaj sa ridici stafeta poti vinde la fel de mult si cu un pret mai mare, dar asta in cazul in care faci si ceva de bun gust. Eu am probat teoria asta si am avut surpriza ca unii clienti, atunci cand am lasat putin pretul, sa imi dea mai mult decat am cerut, iar cand am cerut mai mult, unii au ezitat putin dar s-au intors.

  5. Andreea says:

    Multumesc mult si echipei Ilovehandmade :)

    Meda, da, stiu destul de bine tipul acela de client, din fericire sunt suficienti care apreciaza si am senzatia ca numarul lor creste din fericire pentru noi.

    Lory, multumesc!

    Gabriela, o sa regasesti ce ai completat si in continuarea articolului – prin urmare ma bucur ca sunt mai multe persoane care vad lucrurile asa :)

  6. Constanta says:

    Acest material ar trebi sa fie o lectie pentru toti cei care muncesc sa creeze lucrucruri minunate, unice de cele mai multe ori. Si la targuri se intampla ca produsele sa fie vandute la preturi derizorii, doar ca sa fie vandute. Nu poti face concurenta unui comerciant care produce in serie, pe care nu il intereseaza calitatea, originalitatea, il intereseaza sa produca cat mai mult, sa vanda cat mai ieftin si repede. Toti ne dorim asa ceva dar, pentru majoritatea dintre noi, primordiala este calitatea si originalitatea produsului oferit. Handmade inseamna (asa cred eu) prosuse facute cu pasiune, din dragoste pentru frumos. Chiar daca nu esti manat mereu de interese materiale, aprecierea creatiilor tale si o rasplata financiara pe masura iti stimuleaza geniul creator. Astept cu nerabdare continuarea materialului.

  7. Constanta says:

    Este bine venit acest material, mai ales ca vin doua targuri. Eu voi cere acceptul Andreei sa-l recomand pe blogul meu, pentru ca eventualii vizitatori sa inteleaga ce inseamna pretul la un produs handmade. Un producator de obiecte handmade le face (asa cred eu)cu dragoste, din pasiune de frumos si nu musai din motive financiare. Dar, este demoralizant cand vezi ce greu poti sa faci fata unuia care vine la targuri cu produse facute in serie, realizate din materiale proaste si vandute la preturi incredibil de mici. Noi trebuie sa invatam cumparatorii ce inseamna un produs adevarat handmade si ca fiecare banut e justificat. Cine vrea produse de duzina, facute in serie si foarte ieftine…chinezariile de duzina sunt ideale. Noi nu trebuie sa coboram stacheta in goana dupa bani, tot noi vom avea de suferit cand piata isi va reveni si o majorare de pret la acelasi produs nu o vom putea justifica. Astept cu nerabdare continuarea articolului.

  8. margot says:

    Cred ca voi uitati un lucru important:ca sant f multe asa zis “creatoare” handmade care copiaza ideile altora si ma refer la cele care copiaza din ce vad la alte fete pe la targuri sau de pe blogurile lor.Copiaza si apoi vin la targuri cu acele produse copiate si le vand la preturi mult mai mici.Atunci,tu care ai avut ideea,care pierzi timp si-ti bati capul sa creezi ceva,ce poti sa faci?Ori sa scazi pretul pt ca plagiatoarea vinde ideea ta f ieftin,ori sa tii la pret si sa vina clientul sa-ti dea peste nas :”Da,dar la 2 tarabe mai incolo,e acelasi produs dar mai ieftin”.Cum te simti atunci mai ales cand stii f bine ca acea persoana care vinde mai ieftin te-a copiat pe tine?Intr-o situatie ca asta,ce putem face,fetelor?

  9. Andreea says:

    @Constanta bineinteles ca il poti recomanda, multumesc!

    @Margot asta este o discutie lunga si suparatoare – spunea cineva pe un forum ca produsele pictate sunt mai greu de reprodus – poate din aceasta cauza mie nu mi s-a intamplat sa fiu copiata sau poate nu sunt suficient de buna, nu stiu. O singura data am vazut la o persoana care era la inceput si pe care o sfatuisem despre ce si cum se face in handmade ca preluase nodurile chinezesti – dar a renuntat dupa un singur colier – trebuie sa ai rabdare de chinez sa le faci :P

    Nu cred ca avem ce face asa cum nu au ce face nici marii producatori de bijuterii si haine. Eu doar sper ca in timp clientii vor vedea diferenta intre un produs lucrat cu atentie, talent si originalitate si o copie slaba. Pana la urma, desi exista atatea copii, nici cei mari nu dau faliment, nu? :)

  10. Meda says:

    Draga Margot,
    Mi-am pus si eu problema copiatului, si e evident ca un produs o data expus va fi supus acestui pericol. Prin urmare nici macar nu ma mai agit in privinta asta, insa exista un mod prin care te poti diferentia si anume crearea unei semnaturi prin stil. Sa creezi ceva unic, care te reprezinta si pe care in timp il slefuiesti tot mai mult. Imitatii ieftine vor fi, dar originalul, adevartul produs numai de la tine va putea fi cumparat.
    Eu ma gandesc la creatiile mele ca la imbracamintea haute couture. Vor fi mereu imitatii Armani, dar adevaratul Armani se va recunoaste prin calitate.

    Si inca un lucru. Cine zice ca trebuie sa bati pasul pe loc, sa ramai mereu la aceleasi modele. La urmatorul targ, pe cand apar produsele copiate de tine tu trebuie sa surprinzi cu ceva nou, si mai bun. Vei fi mereu “cu 5 minute inainea” copiatorilor. Cel putin asta e principiul dupa care ma ghidez.

  11. Andreea says:

    Laura, acum am vazut si comentariul tau – uite, am o clienta care prima oara cand si-a luat un colier de la mine la un targ a stat o gramada pe ganduri si se tot intreba daca merita investitia. Ulterior mi-a devenit una dintre cele mai fidele cliente si imi povesteste de fiecare data cat este de admirata cand poarte ce a luat de la mine si cat de pretioase sunt – a incercat sa imi ofere mai mult la un moment dat, dar prefer sa iau suma pe care am hotarat-o eu si ca ea sa se intoarca :)

  12. Razvan says:

    Dragelor,

    totusi trebuie sa tinem cont ca pretul sa NU fie nici exagerat de mare si sa fie adaptat la perioada in care se vinde. De exemplu, daca vindem de sarbatori cand cererea e mare, putem sa mai marim putin preturile, daca vindem in mijlocul verii totusi e bine sa punem preturi rezonabile, pentru a nu ramane cu produse nevandute. Asta mai ales la targuri. Si sa tinem cont si de faptul ca este criza si multi au venituri mai mici.

    Pe de alta parte, parerea mea nu exclude in nici un fel parerile voastre de mai sus. Si eu cred ca daca stabilesti un pret prea mic, inseamna ca te “vinzi” prea ieftin. Si e pacat.

    Cu alte cuvinte, pretul trebuie sa fie “corect”. Trebuie sa ne stabilim un segment de piata si fim fideli acelui segment. Sa stabilim daca ne adresam masei de oameni sau unui segment aparte (exact ca diferenta dintre gentile Louis Vuitton si gentile Terranova). Imi inchipui ca nu este usor sa stabilesti pretul corect, mai ales atunci cand produsele sunt unicat dar… omul din greseli invata. :)

    Si asa cum spunea Andreea mai sus, clientii fideli trebuie rasplatiti.

  13. In ceea ce priveste participarea la targuri, ne propunem sa publicam o serie de articole despre ce inseamna sa participi la un targ, pentru ce participam, ce ne propunem samd.

  14. Ella says:

    Ma bucur ca am gasit acest site si mai ales ca s-a atins aceasta “problema” pretul.
    Ma doare ca in Romania nu sunt apreciate lucrurile de mana la justa lor valoare, iar locurile unde le-ai putea arata lumii sunt asa putine, dar asta ii alta treaba.
    Uneori ma gandesc cu furie si as vrea sa intreb persoana: „Cat dai pt idee? Cat dai pt munca? Cat dai pt materiale?Cat dai pt ambalaj, ca tb frumos prezentate, nu?”
    Am renuntat sa visez ca pot sa scot macar banuti pe care ii bag in materiale care de multe ori sunt atat de multi ca daca ai mai pune ideea si munca ta nu ti-ar mai cumpara nimeni in veci vecilor.
    Dar ma doare ca nici macar cand le faci cadou nu sunt apreciate ca sa nu zic ca nici nu isi dau seama ca sunt facute de mie. Ma intreb:”Sunt atat de bine facute incat nu se vede mana mea?”-ce parere buna ai despre tine
    sau
    „Poate ca nici nu realizeaza ca sunt capabila sa fac ceva?”Ah! Nu! Gresit! Cum sa am eu timp pt asa ceva, ca doar ele nu au, dubios rau.
    De ceva vreme caut sa vad ce este in mintea lor si ce am descoperit:”De ce s-ar strofoca sa faca ceva pt mie, nu? Ei, ai vrut sa iesi mai ieftin cu, cadoul. Eh este prea multa munca, nu se merita ….”
    Dar tot ce ramane este doar tristetea si amaraciunea, cand acestea se domolesc ma apuc iar sa mesteresc la un cadou caci ocazii se gasesc mereu.

  15. Ella says:

    Ma bucur ca am gasit acest site si mai ales ca s-a atins aceasta “problema” pretul.Sunt cu multe lucruri deacord cu voi.
    Ma doare ca in Romania nu sunt apreciate lucrurile de mana la justa lor valoare, iar locurile unde le-ai putea arata lumii sunt asa putine, dar asta ii alta treaba.
    Uneori ma gandesc cu furie si as vrea sa intreb persoana: „Cat dai pt idee? Cat dai pt munca? Cat dai pt materiale?Cat dai pt ambalaj, ca tb frumos prezentate, nu?”
    Am renuntat sa visez ca pot sa scot macar banuti pe care ii bag in materiale care de multe ori sunt atat de multi ca daca ai mai pune ideea si munca ta nu ti-ar mai cumpara nimeni in veci vecilor.
    Dar ma doare ca nici macar cand le faci cadou nu sunt apreciate ca sa nu zic ca nici nu isi dau seama ca sunt facute de mie. Ma intreb:”Sunt atat de bine facute incat nu se vede mana mea?”-ce parere buna ai despre tine
    sau
    „Poate ca nici nu realizeaza ca sunt capabila sa fac ceva?”Ah! Nu! Gresit! Cum sa am eu timp pt asa ceva, ca doar ele nu au, dubios rau.
    De ceva vreme caut sa vad ce este in mintea lor si ce am descoperit:”De ce s-ar strofoca sa faca ceva pt mie, nu? Ei, ai vrut sa iesi mai ieftin cu, cadoul. Eh este prea multa munca, nu se merita ….”
    Dar tot ce ramane este doar tristetea si amaraciunea, cand acestea se domolesc ma apuc iar sa mesteresc la un cadou caci ocazii se gasesc mereu.

  16. ADArt says:

    Imi place mult cum ai pus problem, Andreea. Abordarea asta a problemei pretului mi se pare mai potrivita si cred ca partea care ar trebui sa atarne cel mai greu este ceea ce ai denumit tu “creatie” – originalitate, valoarea artistica.

    Stabilirea unui pret “corect” (nu de chilipir) este pana la urma semn de respect pentru noi si pentru munca noastra :) si experienta m-a invatat ca cine isi doreste unul din produsele mele il va cumpara si la un pret “corect” fara sa fie nevoie sa-l dau pe nimic.

    Cred ca depinde foarte mult si ce target grup iti alegi. Daca vrei cautatori de chilipiruri sau clienti care sa aprecieze ceea ce faci.

    Clientii inca gandesc asa cum o face si clientul Medei pentru ca in Romania inca unii oameni confunda handmade cu chilipirul. Depinde numai de noi sa le schimbam opinia ;) .

  17. Lavi says:

    Pretul “corect” este stabilt de fiecare creator – artist, in functie de cat de mult isi pretuieste munca, ideile, timpul. Cand “lasi la pret” ajungi sa iti faci o defavoare, pentru ca tu nu te apreciezi pe tine si nici ceilalti nu o vor face. Oamenii cauta mereu lucruri originale, de calitate si daca se poate extrem de ieftine, dar cine stie sa aprecieze cu adevarat valoarea unui produs handmade, va plati pretul stabilit de creator, fara sa se gandeasca macar ca “dincolo era mai ieftin”.

    Sper ca acest gen de articole sa ajute orice creator sa isi aprecieze munca! Iar daca nu este suficient, ar trebui sa caute pe internet, oricine este interesat (pe siteuri ca Etsy), cu ce preturi se vinde handmade-ul :)

  18. Andreea says:

    Ella, daca imi permiti o gluma: poate ca e timpul sa iti schimbi prietenele daca asta este atitudinea lor despre munca ta :)

    Si ca sa nu va trimit direct la mine pe blog, am sa va copiez aici o parte din comentariul uneia dintre clientele mele la prima parte a acestui articol – poate va da speranta :)

    “Din ce m-am plimbat eu pe la targulete hand-made anul trecut, foarte putini artisti hand-made fac chestii misto si foarte putini investesc in imagine. Chestii misto e cam vag spus – majoritatea folosesc materiale proaste, nu finiseaza bine produsele, foarte putini sunt originali si multi fac prea multe produse – sunt standuri cu sute de cercei. De ce as vrea o pereche? Este exact ca productia in serie – conceptul de hand-made se pierde, desi intentia originala a fost una buna. Si am mai observat ca majoritatea folosesc ideea bruta – adica sunt imaturi in creatie. Parerea mea este ca, daca vrei sa fii bun, trebuie sa ai rabdare sa cresti si sa evoluezi si sa lucrezi mai mult timp pe o idee pana cand iese ceva absolut minunat si original.”

  19. Meda says:

    Cu o singura idee din toate comentariile nu pot fi de acord: sa cresti preturile de sarbatori. Aceasta e o gandire in stil romanesc. Toata lumea face oferte (nu neaparat reduceri de pret) in perioada sarbatorilor si doar romanii profita de cea mai mica sarbatoare din calendarul Ortodox sa faca 1 leu in plus.

    Cat despre a ramane cu produsele nevandute, undeva trebuie sa fie o problema. In momentul in care ajungi sa ai stocuri de produse, dupa cum spunea cititoarea Andreei, undeva trebuie sa fie o problema. Fie e vorba de calitate, fie design, fie piata tinta, mijlocul de desfacere, imaginea, ambalajul, de ce nu, pretul sau poate chiar produsul in sine.

  20. Razvan says:

    @ Meda: Este vorba de o lege economica simpla: se numeste cerere si oferta si spune ca daca cererea creste, preturile cresc si ele. In ceea ce priveste “toata lumea scade preturile de Sarbatori, doar romanii le cresc”, nu mai crede tot ce vezi la TV. Dupa ce am vazut toata Europa, iti pot confirma ca nu este o idee “pur romaneasca”.

  21. laura says:

    Dupa ce am citit comentariile voastre am ajuns la concluzia ca noi suntem prea mici in comparatie cu sutele de “handmaderi” care apar ca ciupercile dupa ploaie si care nu tin cont decat de faptul ca trebuie sa faca un ban in plus.Mult putin, nu conteaza, banu sa iasa:)). Daca ar gandi toti ca noi am deveni un neam de artisti….dar din pacate cultura artistica din tara noastra e prea slaba ca sa inteleaga cineva ce inseamna un concept, o idee originala, sau ceva unicat. Sa nu mai zic ca am ramas uimita ca au inceput pana si chinezii sa scoata marfa prin europa dupa modele de bijuterii handmade.
    Acum ce sa mai comentam de pret cand ei sunt capii preturilor mici. Daca romanul ar aprecia arta ar cumpara de la noi, cei care facem lucrurile de calitate, dar targuri nu vin numai oameni culturalizati, asa ca nu suntem intelesi…
    De multe ori am observat ca in strainatate tot ce e facut de mana este considerat extraordinar, pacat ca la noi nu este asa.
    Eu sper totusi ca in viitorul apropiat sa se schimbe putin situatia, poate ca toate targurile acestea care se fac, vor avea o mica influenta asupra conceptiei de lucru manual.

home | top