Warning: Creating default object from empty value in /home/rilo2496/public_html/wp-content/plugins/cleaner-gallery/cleaner-gallery.php on line 84
Fragilitate vs. calitate in handmade | ILoveHandmade.ro ®

aboneaza-te la RSS Feed

calatorie Romania

Tuesday, December 12, 2017

Fragilitate vs. calitate in handmade

Adaugat de ILoveHandmade.ro ® in 27/09/2010

Una dintre prejudecatile de care se lovesc creatorii de handmade este aceea a “calitatii produselor”. Sunt consumatori de astfel de produse, adesea la primul contact cu handmade-ul sau care au avut experiente neplacute, care se tem ca orice lucru care nu are fermitatea unei “masini” se va desface la prima purtare. Fimo pare fragil, gentile artizanale, pantofii dificil de potrivit si sta in puterea celor ce creeaza sa invinga aceste preconceptii, prin calitatea ireprosabila a produselor.

Despre mici trucuri care se pot dovedi extrem de importante pentru calitatea unui produs handmade, ne povesteste astazi Andreea Badragan (http://www.glorybox.ro/).

“Mi s-a intamplat nu foarte des, din fericire, dar nici rar, sa discut cu diverse persoane despre calitatea produselor lucrate manual. Mai trist a fost cand cateva persoane mi-au povestit ca au renuntat la handmade datorita calitatii slabe.

Lipsa calitatii vine uneori din lipsa de experienta a creatorului, alteori din nestiinta, iar alteori din dezinteres – mai ales in cazul celor care fac asta doar pentru a mai castiga niste bani. Ce mi se pare interesant este ca de cele mai multe ori lipsa calitatii se reduce la fragilitatea acestor produse. Fragilitate care este reala, dar se poate rezolva cu un pic de atentie si interes.

Dar sa le luam pe rand:

  • lut pictat cu acuarela sau cu vopseluri care in mediu umed se intind – mi s-a povestit despre cercei care s-au scurs pe obraz vara din cauza transpiratiei. Da, acrilul e semnificativ mai scump decat acuarela sau decat alte culori, dar face diferenta cand e vorba de calitate. Marea calitate a acrilului este ca, desi este solubil in apa inainte de uscare, din momentul in care s-a uscat devine usor cauciucat si imposibil de dizolvat.
  • daca lucrati forme plate aveti grija ca foaia de lut sa fie suficient de groasa si, oricat de mare ar fi tentatia, nu apelati la forme din fasii subtiri – se vor rupe in geanta clientului chiar inainte de prima purtare.
  • fimo e ceva mai rezistent, dar nu chiar atat de rezistent – o doamna mi-a povestit ca si-a cumparat foarte incantata o pereche de cercei in forma de floarea soarelui din fimo, dar la prima purtare petalele au inceput sa se rupa. Materialul asta este extraordinar datorita faptului ca iti permite sa faci cam ce te taie capul din el, dar eu una am renuntat la anumite idei si am refuzat comenzi (chiar daca unii clienti s-au suparat) atunci cand mi-am dat seama ca produsul final va fi foarte fragil.
  • vopsea care sare – da, asa cum am povestit deja, acrilul este minunat pentru ca este rezistent la apa, dar este totusi fragil si sare la orice impact cat de cat puternic. Un strat sau mai multe de lac vor creste semnificativ rezistenta produsului final.
  • lucrul cu sarma – aici nu este domeniul meu, nu ma pricep, dar va spun ce am observat: produse care de la distanta arata bine, dar care de aproape sunt total diferite: spirale neuniforme sau modele care initial arata bine dar la prima purtare se deformeaza. Inteleg ca sarma permite multe, dar aveti grija ce grosime va alegeti pentru anumite modele si apelati la instrumente profesionale chiar daca sunt mai scumpe.
  • pictura pe textil care nu rezista – pai normal ca nu rezista daca folositi acril in loc de vopseluri speciale pentru textil. Iar daca diferenta de pret intre acuarela si acril e mare s-o vedeti pe cea intre acril si vopseluri de textil, mai ales ca cele de textil se consuma fooooarte repede. Diferenta este ca, daca veti folosi culori de textil de calitate, hainutele voastre vor rezista chiar si la spalare automata fara probleme.

Nu vreau sa spun ca, mai ales la inceput, nu s-au intamplat accidente si cu lucrusoarele mele. Foarte rar se intampla si acum si intru in pamant de rusine cand aflu. Dar sunt accidente pe care fac tot ce imi sta in putere sa le evit. Imi pare rau totusi ca sunt persoane care dupa cateva experiente neplacute trag concluzia ca handmade-ul e cel mult de jucarie si se intorc la produsele de serie. Si e pacat, nu?

Si ca incheiere: observati ca toate problemele aduc in prim plan calitatea/cantitatea materiei prime. Ei, acesta este inca unul dintre motivele pentru care anumite produse handmade sunt mai scumpe. Sigur, daca dai cu acuarela pe o foaie subtire de lut poti vinde cercei la jumatate din pretul altora, dar incearca sa dublezi cantitatea de lut, sa investesti in vopseluri si lacuri de calitate si adaptate fiecarui material cu care lucrezi si hai sa vorbim dupa aceea despre pret.”

Articol realizat de Andreea Badragan – http://www.glorybox.ro/

Citeste si seria “Pretul in handmade” scrise de Andreea Badragan, aici si aici.

Articole pe aceeasi tema...

Daca ti-a placut acest articol, aboneaza-te la newsletter aici!

Comentarii

  1. Constanta says:

    Excelent a punctat Andreea!!! Sper sa aiba mare ecou mesajul ei si, macar intre cei care participa la targurile ILoveHandmade, sa nu mai apara produse de calitate indoielnica. Daca la un produs cu piese lipite intre ele se mai dezlipeste ceva, cumparatorul poate remedia singur defectul insa, daca se duce vopseaua sau se rupe produsul, e clar ca asta e o promlema iremediabila. Multumim Andreea!

  2. Dora says:

    cum ? cercei pictati cu aqurele fara sa fie lacuiti macar ?!!!
    Eu pictez ceramica doar cu acrilice si le dau obligatoriu macar un strat de lac, cu toate ca acrilicele rezista la apa.
    Daca se rup in geanta clientei cred ca-i problema ei ca nu stie sa le pastreze…bijuteriile se transporta in cutiute rezistente, nu de-a valma cu rujuri, farduri, chei, etc cate se aduna intr-o geanta.
    Despre fimo, cititi discutia de aicihttp://www.margele.net/forummargele/viewtopic.php?t=1996 , in partea de jos…ce sfaturi se dau…sa fie copt cel mult 15 minute !!! NU E CORECT !! de aceea unele bijuterii se rup ca piesele nu sunt coapte cel PUTIN 30 minute la 110 grade…se ard daca temperatura e mai mare !
    Cele care procedeaza asa fac faima proasta polimerului, ca ar fi o plastilina care se rupe la prima purtare…ale mele nu se rup deoarece am grija sa le coc cat trebuie, fara sa ma gandesc la consumul de gaze, sunt incasabile si usor elastice, s-a rupe doar voit.
    Vopsea care sare…daca se aplica peste suport faramicios, gen ipsos, ceramica, netratata macar cu aracet. Eu am pictat figurine din ceramica si ipsos si le-am tratat cu solutie de clei de oase (cel mai bun)si la sfarsit le-am lacuit. Vopseaua nu poate sari decat daca trantesti figurina de ciment..
    Pictura pe textile…n-am practicat dar m-am patat cu acrilice si petele nu s-au dus nici prin spalare, fierbere sau tratare cu hipoclorit…deci si acrilicele pot colora textilele…vopselele textile sunt si acrilice…Nu merge sa pictezi cu tempera, aquarele.
    Si sfatul meu e sa folositi mereu cele mai bune materiale, sa respectati instructiunile, sa nu faceti lucruri de mantuiala cu gandul doar de a obtine un profit mare cu cheltuiala putina, sa pacaliti clientii, ca asta afecteaza si pe altii.
    La o adica, referitor la fragilitate, un pahar de sampanie cu picior subtirel inalt e un obiect fragil nu ? si ni se ofera sa ciocnim la revelion, sau la nunta si avem grija sa nu-l spargem…cu exceptia sarbilor..
    Clientii ar trebui sa respecte munca artistului/artizanului/creatorului hand-made purtand cu grija bijuteriile. Daca s-au rupt dupa o singura purtare da, sa ocolesca acel artizan, ca mai sunt multi altii ce fac lucrari de calitate. Daca i s-au rup cerceii in timpul somnului, sau bratara in timp ce spala rufe, nu poate da vina pe artizan…parol !

  3. Andreea says:

    Constanta, multumesc si eu pentru aprecieri!

    Dora, multumesc pentru detalii. Suna foarte interesant ce spui despre tratarea ceramicii cu clei de oase, nu stiam. Imi poti oferi mai multe detalii, te rog?

  4. Ralu says:

    comentarii foarte utile si lucruri de bun simt care probabil ca le stiu multi/multe, dar le ignora.
    Trebuie sa avem curajul sa ne recunoastem propriile greseli.
    Mie mi s-a intamplat o singura data sa am nemultumiri legate de calitate: am experimentat pe o papusa textila cu un lipici cu sclipici, pentru gura si decoratii.
    Clienta mi-a scris ca s-a dus acel lipici de pe materialul textil, insa, cand am vrut sa remediez problema (m-am oferit sa i-o repar gratuit), nu mi-a mai raspuns si mi-a lasat si un feedback neplacut. As fi avut nevoie sa stiu in ce conditii s-a dezlipit acel lipici, sa vad daca e vina mea sau daca e “ca la americani”, cand poti fi dat in judecata pentru orice amanunt la care nu te-ai fi gandit…

  5. Dora says:

    Andrea, ceramica am tratat-o cu un mediu acrilic, un gel, ceva precum aracetul de pe vremuri…si am pictat-o in 3 straturi, dupa aceea le-am lacuit.
    de aceea poate am preturi mai ridicate la magnetii pentru frigider ca si lucrez mult la ei, de dragul rezistentei.
    Cand mi s-a terminat ceramica de numai 31 lei/kg..Maimeri..cateva figurine le-am turnat din ipsos de modelaj, care la uscare e mai poros decat ceramica si mai putin rezistent. Ce sa-i fac sa-i sporesc rezistenta ?
    Citisem intr-o carte despre materiale si tehnici de pictura despre stuc, amestec de ipsos cu clei de oase, ce poate inlocui marmura, care se poate slefui, deci mult mai rezistent decat ipsos-ul . Formele deja le turnasem…le-am lasat o saptamana sa se usuce bine si dupa aceea le-am scufuntat complet intr-o baie de solutie clei de oase fiebinte si le-am tinut pana n-au mai iesit bule…munca dificila, clei peste tot si miros nu-ti mai zic ! asta-i problema ca cleiul cam miroase..a trebuit iar sa astept sa se usuce, sa se mai duca din miros, dupa aceea le-am pictat si lacuit si pe spate.
    In locul cleiului poti folosi aracet bun diluat, sau alte grunduri acrilice,important e sa se astupe porii si fixa suprafata ipsos-ului.

    Azi am fost pe la niste birouri sa le prezint cateva biju din fimo. “din ce sunt facute ?” “fimo” “am auzit” cu un ton putin sceptic…le-am explicat ce v-am zis si aici, ca le tin mult la copt, ca tin la calitate si rezistenta in timp, ca cel necopt e faramicios si pentru a le dovedi rezistenta, am luat una din cele cateva flori si am trantit-o cu putere de masa si nu s-a ciobit nimic la ea…vedeti ? asta inseamna material tratat corect :) si mi-a cumparat un set cu flori :)

  6. Andreea says:

    Dora, iti multumesc mult pentru detalii si pentru clientii castigati de partea handmade-ului :P

    Tine-o tot asa si sper sa aud cat mai multe astfel de povestiri!

  7. Dora says:

    :D Alt experiment ad-hoc :D M-am dus la o prietena si-am luat cu mine toata colectia de litere, din ultima postare, sa le vada real. Le-am insirat pe masa, in timp ce de fata mai era o prietena de-a ei. In timp ce le studiau am sunat-o pe mama si cand vorbeam cu ea am auzit-o pe prietena prietenei intreband-o : dar sunt rezistente ? Am luat usurel o litera si ZBAAANG ! cu ea in mijlocul celorlalte, de-au sarit si ele in fata fetelor ce s-au speriat. M-a pufnit rasul de ricoseul literelor si spaima lor, le-a pufnit si pe ele :D de chiar m-au intrebat ai mei ca ce se aude ? unde sunt ? ce fac acolo, dar de ce rad ? :D de ce ? de aia :D
    Totusi, experimentul acesta nu recomand sa fie facut de cele ce doar incalzesc un pic piesele de fimo :P
    Nici nu l-as face cu ceva foarte delicat, o floare cu petale subtiri spre margini, mai bine le spun ca e fragila si sa aiba grija :)
    Aveti grija si voi sa faceti lucrari de calitate ! SPOR ! :)

home | top